علی خرم

یک مقام دولتی تأکید کرد: باید حرف «دانشجویان معترض به حجاب» را شنید!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشرف بروجردی: باید حرف «دانشجویان معترض حجاب» را شنید!

«اشرف بروجردی»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز که با عنوان «باید حرف دانشجویان شنیده شود» منتشر شد؛ در اشاره به اعتراض چند عنصر چپ در دانشگاه تهران به «حجاب»؛ نوشته است:

«اعتراض حق طبیعی دانشجویان است و در طی ادوار مختلف شاهد اعتراضات دانشجویان به دلایلی سیاسی یا صنفی بوده‌ایم. اصل اعتراض به عنوان یک حق باید در دانشگاه به رسمیت شناخته شود، تا اگر دانشجویان نسبت به مساله‌ای نقد داشته یا بخواهند نظر و صدای خود را به گوش مسئولان برسانند، امکانی برای این کار در اختیار داشته و مشکلات خود را بیان کنند. در سوی دیگر اهمیت دارد که اعتراض جنبه خشونت‌آمیز نداشته باشد و بدیهی است که هیچ‌کس به هیچ بهانه‌ای حق تخریب اموال عمومی را ندارد.»

این فعال اصلاح‌طلب می‌افزاید:

«اخیراً اعتراضاتی در دانشگاه تهران برگزار شد و برخی معتقدند این اتفاق ریشه خارجی داشته و تقارن زمانی آن را با افزایش فشارهای خارجی و تهدیدهای آمریکا به عنوان دلیلی بر مدعای خود عنوان می‌کنند. باید تأکید کرد که اصل برگزاری تجمعات از حقوق شناخته شده دانشجویان است و نمی‌توان گفت هر تظاهراتی که برخلاف خواست و منافع یکی از جریان‌های سیاسی باشد، ریشه بیرونی داشته و بیگانگان در به وجود آمدن آن اعتراضات نقش داشته‌اند. باید حرف دانشجویان شنیده شود تا خشم و اعتراض آن‌ها فروکش کند و اگر مطالبه بحقی دارند، طبیعی است که باید خواسته آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و مسئولان بیشترین تلاش خود را برای رفع مشکلات این قشر به کار گیرند. » [۱]

*صحبت‌های کنایه‌آمیز خانم بروجردی در حالی است که تجمع اخیر صورت گرفته در دانشگاه تهران مربوط به اعتراض چند عنصر چپ و نومارکسیست، به قوانین مربوط به عفاف و حجاب بود و این چند دانشجو ضمن ضرب و شتم دانشجویان محجبه صراحتاً شعار دادند که با حجاب مخالف هستند و اعتراض دارند.

آیا از نظر خانم بروجردی باید صحبت‌های این افراد در یک محیط اعتراضی شنیده شود؟ و آیا آنها حق داشته‌اند که علیه یک امر قانونی، شرعی و عرفی در جامعه ایرانی یعنی مسئله «حجاب» اعتراض و ضرب و شتم و شعار به راه بیاندازند؟

این در حالیست که ما هم معتقدیم که ولو درباره اصل مسلمی مثل حجاب نیز می‌توان پای کرسی آزاداندیشی نشست و مستنداً ابراز مخالفت کرد و شنوای پاسخ نیز بود اما این عقلانیت بدیهی کجا و کارناوال ضد حجاب به راه انداختن و ضرب و شتم طرفداران حجاب کجا؟

متأسفانه ضدیت جریان سیاسی خاص با مقولاتی مثل حجاب، دیگر بر کسی پوشیده نیست و پرونده اردوگاه اصلاحات مشحون از مخالفت‌های آنها با قانون حجاب، به انحاء مختلف است.

و البته اینکه این ماجرا چه زمانی پایان خواهد یافت، مشخص نیست...

پیش از این و چند سال قبل بود که یک معاون دیگر روحانی هم اظهارات عجیبی را درباره بحث حجاب مطرح کرد.

«شهیندخت مولاوردی» گفته بود: دولت اعتقادی به برخورد در حوزه حجاب ندارد .[۲]

سایت جماران، از رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز مدتی پیش یادداشتی را به نقل از یک فرد معمم منتشر کرد که در آن آمده بود: «ما با این همه امکانات لشکری و کشوری نه تنها نتوانستیم گروه های اصلاح طلب و اصولگرای خود را حفظ کنیم بلکه خانواده ها را از درون به انقلابی، محافظه کار، ریش دار و بی ریش، آستین کوتاه و آستین بلند، فتنه گر و ولایتمدار، بی حجاب و با حجاب و… تقسیم کردیم؛ بعد همه را به جان هم انداختیم و زمینه را با دست خود برای سیاست "تفرقه انداز و حکومت را سرنگون کن" دشمنان مساعد نمودیم. آیا بحران فرهنگی و خانوادگی و فتنه مذهبی از این بالا تر هم می‌تواند باشد ؟»[۳]

***

بلندگوی پنتاگون نشوید

«لشگرکشی بی‌سابقه آمریکا به منطقه»؛ شایعه تازه برجامیان

«علی خرّم»، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت، اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره به افزایش تنش‌های دیپلماتیک و اقتصادی میان ایران و آمریکا، به مقولاتی عجیبی درباره فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه اشاره کرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از یادداشت موصوف است:

_آنچه آمریکا با لشکرکشی بی‌سابقه خود به منطقه طی روزهای گذشته انجام داده، قابل درک و فهم نیست.

_ اقدامات آمریکا سیر تصاعدی به خود گرفته و در عراق حالت ویژه برای نیروهای آمریکایی قائل شده و حتی کارکنان سفارت آمریکا در بغداد و اربیل را به سرعت خارج می‌نمایند

_ بالا رفتن درجه بحران و فعالیت‌های غیرمعمول نیروها در عراق

_ نیویورک تایمز گزارش می‌دهد قرار است ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به منطقه عزیمت نمایند و این گزارش توسط دونالد ترامپ تکذیب و جعلی خوانده می‌شود. قطعاً گزارش‌های نیویورک تایمز بی‌اساس و پایه نیست و حتماً بر مبنای بحث‌ها و مذاکرات درون سیستم سیاسی آمریکا صورت گرفته است.

_ این همه انتقال سلاح‌های استراتژیک به خلیج فارس!

خرّم در یادداشت خود همچنین تصریح می‌کند: اگر برگردیم به تیم اطراف دونالد ترامپ مشاهده می‌شود همگی از دشمنان قسم خورده ایران هستند ولی چنین عناد و سابقه‌ای برای دونالد ترامپ وجود ندارد. آنچه می‌تواند در میان تناقضات گفته شده در حال انجام باشد این است که روند جنگ‌طلبانه را تیم ترامپ پیش می‌برند و در هر مرحله سعی می‌کنند ترامپ را تحریک و متقاعد کنند که ایران قصد حمله به نیروهای آمریکایی را دارد. به عبارت دیگر تیم ترامپ با هماهنگی با اسرائیل و عربستان و امارات، چراغ خاموش دارند جنگ با ایران را به نوعی پیش می‌برند و دونالد ترامپ چندان بر کار سوار نیست. [۴]

*ما به آقای خرّم توصیه می‌کنیم اخبار خود را از منابع موثق دریافت کنند.

این حجم تبلیغات برای پنتاگون و القای شرایط بروز جنگ دقیقاً برای چیست و چه کسانی قرار است در داخل و خارج از آن منتفع شوند؟

جالب آنکه حتی اگر القائات و اخبار علی خرّم درست هم بود؛ این حجم از تبلیغات و پروپاگاندا که در آنسوی مرزها منتفعی جز دشمن ندارد کار عقلانی و صحیحی نبود.

و مشخص نیست آقای خرّم چرا و چطور حاضر به این سطح از بزرگنمایی از دشمن شده است.

جدای از این، علاقه‌مند نشان دادن یک تیم قدرتمندتر از رئیس‌جمهور! در هیئت حاکمه آمریکا که به جنگ با ایران راغب هستند نیز در حالت خوشبینانه یک تحلیل غلط است.

کدام سیاستمدار یا رسانه‌ای در دنیا حاضر است به مردم خود بگوید که اختیاردار کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا نیست و این عربستان و امارات و چند مرد کراواتی در آمریکا هستند که می‌خواهند آمریکا را به سمت جنگ با ایران هول بدهند!

در تحلیل آقای خرّم؛ چه حجمی از قدرت برای عربستان سعودی تصور می‌شود که امروز و پس از شکست در سوریه در جبهه یمن هم زمینگیر شده است و توان جلوگیری از چند انفجار ساده در الفجیره را نیز ندارد.

متأسفانه کسانی در ستاد مشترک جریان سیاسی خاص و دولت اصرار و اشاره‌های عجیبی نسبت به مسئله جنگ مطرح می‌کنند. و این در حالی است که کارشناسان امر و مقام معظم رهبری طی روزهای اخیر کراراً تأکید کردند که دشمن به دنبال جنگ با ایران نیست.

برخی معتقدند این قضیه و این بزرگنمایی‌ها هدفی در راستای ایجاد «فتنه اقتصادی» را دنبال می‌کند.

مشرق، اخیراً در یکی از گزارش‌های خود در همین رابطه نوشت: به نظر می‌رسد بسیاری از اقدامات اخیر بولتون، پمپئو و ترامپ جنبه نمایشی دارد تا تأثیر آن را در افکار عمومی ایران بسنجند و اوضاع اقتصادی را در داخل کشور به هم بریزند، زیرا تجربه چند ماهه گذشته نشان داده تنها کسی که تهدیدات نظامی آمریکا را جدی گرفته، اقتصاد ایران است ![۵]

گفتنیست، خرّم در جریان برجام نیز تحلیل‌های غلطی را در فضای افکار عمومی مطرح کرد.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/258008

2_ mshrgh.ir/349018

3_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-732185

4_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/258025

5_ mshrgh.ir/959095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    18 1
    هرچی خدا بخواد همون میشه
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      3 16
      فاطمه حقیقت جوی جدیدی امده
  • سید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    47 16
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    12 32
    از قدیم گفته اند از این چشم رنگی ها بترسید
  • NL ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    44 33
    جمع کن خودتو چپ و مارکسیست و ..‌. عمو بهترین ارتباط را با چپها اصولگرایان دارند.بگم بگم... ونزوئلا. کره جنوبی.جمهوری خلق چین . فدراسیون روسیه بگم بگم کوبا و...هرچی چپ و بی دین و کافره رفیق جیک اصولگرایان هست اونوقت به دیگران این انگ رو میزنید.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      20 11
      شب های قدر از خدا بخواه تورا شفای عاجل دهد
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    22 19
    اصلاح طلبان بخورند ببرند خراب کنند ولی گوساله سامری را ساز نکنند .
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    45 24
    من تا حالا ندیدم این بسیجی ها یه بار هم که شده برای فساد اقتصادی مسئولین بریزن خیابان
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      7 22
      چشم خفاش اگر طلعت خورشید ندید جرم بر دیده خفاش نه بر خورشید است!
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      32 25
      برای اینکه بسیجی ها مثل اوباش فتنه گر افسادطلب نیستند که هرچه بر خلاف میل شان بود به خیابان بیایند و آشوب درست کنند به فساد برخی مسئولین هم اعتراض داشته باشند از راه قانونی وارد می شوند
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    26 25
    حضرت بروجردی ۴۰ ساله داریم حرف کسانی دا می شنویم که هیچ قانونی از دین و جمهوری اسلامی را رعایت نمی کنن نکنه شما فکر کردی الان بچه حزب اللهی ها سرکار هستند؟ نه خواهر من الان ۴۰ سال در تمام ارکان دولتی همه هستند جز کسانی که به انقلاب ولایت فقیه شهدا و اسلام اعتقاد دارند و هیچ کس هم نمی خواهد صدای این جماعت همیشه متهم را بشنوه
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    17 50
    منتظر کشف حجاب ایشون مانند فاطمه حقیقت جو و فریبا مهاجر هستیم
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      17 21
      دقیقا ، اینا دلیلی برای حجاب نمیبینن . اون کسایی هم توی دانشگاه اومدن به اوباش بیشتر شبیه بودن تا دانشجو ، فرصت بهشون داده شد لگد رضا خانی زدن و فحش های شهرنویی دادن . این مخ حرف و منطق شان بود ، همش مال خودت بشین بشنو
    • محسن IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
      11 8
      دقیقا" منم میخواستم همینو بگم
  • DE ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    30 18
    اشرف بروجردی: باید حرف «دانشجویان معترض حجاب» را شنید!/ حرفاشون رو همه ملت شنیدند یک مشت خضعبلات و لات و علات .دولت روحانی و اصلاح طلب چی ها از هر وزوزی که مردم را مشغول کند و مطالبات تصنعی بجای مطالبات حقیقی مردم ایجاد کند استقبال میکنند.استقلال و معیشت و تولید و عدالت اداری...دغدغه مردم است نه کنسرو! شجریان و لخت گرایی
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    11 14
    شاد پوشی و جوان گرایی و راحت بودن دانشجو یک طرف قضیه است و یک خانم یا اقای دانشجویی هم که بخواد لباس تحریک کننده بپوشه و حواس پرتی ایجاد کنه اون یک جای دیگه قضیه است! علمی بودن فضای دانشگاه و آرامش روانی دانشجوها از همه مهم تره، دانشگاه پر تنش دانشگاه نیست، دادگاهه!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    15 11
    با این حرفا رای میارن ملت به جای شکم دنبال روسری هستند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    18 24
    "چند عنصر چپ"؟!!! مشرق! زمین خوردنتون خیلی دردناک خواهد بود.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    27 21
    اشرف بروجردی هم مثل فاطمه حقیقت جو فقط برای اهداف شخصی حجاب داره آخه مگه حکم الهی رو میشه عوض کرد؟ مسخره کردی خودتو؟
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    17 18
    آنچه که در خصوص حجاب در جریان است مربوط به بهایی هاست و بهایی ها هم از حمایت و پشتیبانی فائزه هاشمی برخوردار هستند چپ و مارکیست اینها برای رد گم کردن است
  • AE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    17 13
    حرفی برای گفتن ندارند چیزی را می خواهند که توآمریکا واروپا پیدا میشه .برند اونجا خواسته هاشون برآورده میشه ایران جای بدحجابی واینا نیست.دیر یازود میفهمند اشتباه کردند .ولی شاید اونروز دیر باشد ودر محضر خدا ودر پل صراط باشند.برای اون روز بهانه دارند .؟؟؟!!!
  • RO ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    26 19
    اینها لیبرال هستند و برای همین با اوامر و نواهی دین مشکل لاینحل دارند
  • DE ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    14 16
    دانشجو هم دانشجوهای قدیم که هم ازنظر سیاسی فهمیده تر بودند و هم خیلی ساده و خاکی زندگی میکردند . دانشجویی که دنبال قرطی بازی باشه و از امریکا خط بگیره مغزش خالیه و برای من هیچ ارزشی نداره .
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    12 18
    این ابلهان چرا نمی خواهند حقوق ما و فرزندانمان در جمهوری اسلامی طبق قانون رعایت شود و به خاطر این بد حجابان ابله ما و فرزندانمان باید در خانه زندانی باشیم آیا دمکراسی شما اصلاح طلبان این است ؟؟؟
  • سوخته IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    9 11
    آن مقام دولتی شکر خورد
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    27 10
    نان افسادطلبان در فریب افکار عمومی و حمله به مقدسات اسلامی ایجاد آشوب و ناآرامی و فراگیر شدن فساد در کشور است تا وقتی با این اوباش فتنه گر برخورد قاطع قانونی نشود اوضاع همین است
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    18 13
    دست شما رو شده. شما برای گدایی رای از ملت متوسل به هر چی می شوید. خانم برجردی که ادعای روشنفکری می کنید لگدپراکنی به دختر محجبه از کی جز اعتراض قانونی و اخلاقی شده. خواهشا" حرفها تهوع آور نزنید. در ضمن مخالفت و اعتراض به طیف سیاسی خاصی نبوده بلکه قبح شکنی و اعتراض به قانون و حکم خدا بوده.
  • سید IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    25 11
    شما خانمها واقایان اصلاح طلب نسبت به انگلیس امریکا و اسراییل فراوان ابراز ارادت میکنید زمستان مگزره رو سیاهی به میماند تمام مسا یل مملکت حل شده شما از گرانی قا چاق یا خبر ندارید یا دست به یکی هستید.
  • DE ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    16 12
    خاک تو سر اون دانشجو که پیرو مسیح علینژاد باشه . خاک .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    5 5
    چرا فقط موقع انتخابات و جنگ یاد ملت می افتیم!؟ چرا نظر مردم رو در مورد شیوه زندگی جویا نمیشید!/ چرا از نظر منتقد ناراحت میشید!؟
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    21 11
    اینا به هیچ اعتقاد ندارن. این چادر هم لباس کارشون و دیگر هیچ
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    17 12
    به برجامیون بگویید ننرسید امریکا با ورود به فصصل گرم 3 ماهی به شماها حمله نمیکنه این 3 ماه را پوشک نبندید
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    19 15
    خانم بروجردی همین که کتابخانه ملی را تبدیل به فساد خانه کردید بس است درباره بقیه مکانها لطفا حرفی نزنید یا اگر حجاب را قبول ندارید دست از ریاکاری بردارید و شما هم به خیل معترضین بپیوندید
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    22 9
    سرکار خانم ... اینها که bbc , voa و انواع ادمها تلویزیونها .. ضد انقلاب راتسخیر کرده اند .. مصادیق هم زیا ده .. خودتان بشمارید
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    4 11
    اینو چقدر خودش رو ضایع کرده با چادری که سرش.
  • سید رضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    1 8
    چقدر تنفر انگیزند ؛ این به ظاهر حجابداران در واقع بی حجاب !!
  • سید رضا IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 13
    حجاب داران بی حجاب : فائزه هاشمی ، معصومه ابتکار و .... و اینک ؛ اشرف بروجردی !!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    0 6
    مسئولین چادری از نوع اصلاح طلب بارها گفته که چادر برایش لباس سازمانی است همانطور که برای مشاور خاتمی فریبا داوودی مهاجر چادر فقط بهانه بود. لذا اصلاح طلبان برای چادر هم اصلاحاتی در نظر گرفته اند که در ان سوی مرز رو می کنند و همانند فریبا خانم در ان سوی مرز اصلاحاتشان را با کنار گذاشتن ان رو می کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس